TERENGGANU NEGERI INDAH,TERENGGANU NEGERI MAKMOR,TERENGGANU NEGERI PENUH TRADISI,TERENGGANU KAYA ADAT DAN BUDAYA,TERENGGANU SARAT DENGAN DESTINASI PELANCONGAN,TERENGGANU MENGHIDANG SERIBU SATU MACAM KEISTIMEWAAN UNTUK DINIKAMTI, SEKALI SINGGAH PASTI TERENGGANU AKAN TETAP DI HATI   

Tuesday, July 27, 2010

Pengkalan Nelayan Kuala Besut

Besut terutamanaya Kuala Besut sangat sinonim dengan pantai dan aktiviti penangkapan ikan.

Kuala Besut adalah merupakan salah satu pelabuhan perikanan utama di pantai timur khususnya negeri Terengganu.Justrun itu sekaligus menjadikan Kuala Besut sebagai penyumbang utama sumber protin berasaskan perikanan di negara kita.

Aktiviti perikanan ini juga menyumbang kepada pertumbuhan dan perkembangan industri hiliran berasaskan perikanan seperti industri membuat keropok, ikan segar, serunding ikan, ikan kering dan sebagainya.Ia juga menyumbang kepada perkembangan industri memperbaiki bot dan kapal nelayan.

Persekitaran pengkalan dan jeti pendaratan ikan Kuala Besut menjanjikan panorama dan pemandangan yang mengasyikkan.Deretan perahu dan bot nelayan dengan pelbagai warna menyajikan satu kelainan landskap pemandangan yang indah.Sesekali dapat disaksikan beberapa buah bot nelayan mudik.

Suasana di pengkalan Kuala Besut yang mengasyik dan mendamaikan.

2 comments:

  1. dik tambah info sikit kat blog tu,kuala besut juga merupakan pintu masuk utama ke pulau percutian yang terkenal di terengganu ia itu pulau perhentian,kalau nak g pulau rhu hentian pun sini jugak pintu masuk utamanya,selain itu kuala besut juga terkenal dengan pusat prusahaan utama membuat keropok keping di terengganu....sory er dik pandai pandai pulak ni k..

    ReplyDelete
  2. Salam, terima kasih aakulahtu (Hos Getah).Komen abang banyak membantu.Teruskan komen, jangan jemu.Kalau sudi nak bagi info lebih boleh hantar ke email saya: nadiajaszari@gmail.com

    Insyaallah saya akan linkkan blog abang di post saya yang akan datang, kalau diizinkan.Terima kasih sekali lagi.

    ReplyDelete


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Kembali ke muka depan

Puyoo! Best la Terengganu. Terengganu Tetap Di Hati


web page counter