TERENGGANU NEGERI INDAH,TERENGGANU NEGERI MAKMOR,TERENGGANU NEGERI PENUH TRADISI,TERENGGANU KAYA ADAT DAN BUDAYA,TERENGGANU SARAT DENGAN DESTINASI PELANCONGAN,TERENGGANU MENGHIDANG SERIBU SATU MACAM KEISTIMEWAAN UNTUK DINIKAMTI, SEKALI SINGGAH PASTI TERENGGANU AKAN TETAP DI HATI   

Saturday, July 3, 2010

Solok Lada

Salah satu makan yang istimewa dan boleh dikira eksotik yang terdapat di negeri Terengganu ialah solok lada atau juga dipanggil sarak lada.

Solok lada atau juga dikenali sebagai lada sumbat merupakan sejenis masakan tradisional Melayu. Masakan ini popular di negeri Terengganu dan merupakan hidangan istimewa di sana. Solok lada dibuat daripada lada hijau yang dibelah dan disumbat dengan inti yang diperbuat daripada kelapa parut, isi ikan, dan santan. Lauk ini biasanya dimakan bersama nasi kerabu.




Resepi Solok Lada Terengganu

BAHAN-BAHAN:

10 tangkai cili hijau (belah dua)
300 gm isi ikan kembung (kisar)
100 gm kelapa parut
4 sudu kecil gula
Garam, sedikit belacan
Sedikit air asam jawa

BAHAN KISAR:

10 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
3 cm halia

CARA MENYEDlAKAN:
Gaulkan isi ikan, kelapa, bahan kisar sehingga sebati. Kemudian masukkan garam, gula dan air asam jawa serta belacan. Gaul lagi sehingga rata. Kemudian sumbatkan ke dalam cili yang sudah dipotong tadi. Akhir sekali kukus hingga masak.

No comments:

Post a Comment


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Kembali ke muka depan

Puyoo! Best la Terengganu. Terengganu Tetap Di Hati


web page counter